مقدمه
ممکن است شیوه درست عذرخواهی کردن را ندانیم و فقط از واژه هایی نظیر «ببخشید»، «متأسفم» استفاده کنیم غافل از این که با این واژه ها نمی توانیم آسیبی را که به طرف مقابل خود وارد کرده ایم، رفع کنیم بنابراین باید روش صحیح معذرت خواهی را بدانیم و درست آن را بکار بریم
قهوه در مناطق گوناگونی تهیه می شود، بنابراین طبیعی است که طعم ها و خاصیت های متفاوتی را به خود اختصاص دهد؛ همچنین بین چگونگی درست کردن قهوه و مواد تشکیل دهنده ی آن نیز تفاوت هایی وجود دارد که همین تفاوت ها باعث می شوند قهوه برند های مختلفی داشته باشد بنابراین یک قهوه ساز برای تهیه ی قهوه ی ترک یا اسپرسو نمی تواند به یک شکل عمل کند
با توجه به بازار رقابتی شرکتهای فعال در زمینه عرضه و تولید قهوه، تشخیص بهترین و باکیفیتترین قهوه کار سختی است. مهم نیست که قهوه را برای مصارف روزانه خود میخواهید یا اینکه برای فرد دیگری تهیه میکنید؛ در هر دو صورت شما به بهترین نوع و برند قهوه نیاز دارید
چرا عذرخواهی لازم است؟
«عذرخواهی خوب، بین آدمها پل میسازد و زخمها را بهبود میبخشد.» این را اینگال نویسنده همکار کتاب «متاسفم، متاسفم، متاسفم: یک نمونه برای معذرتخواهی خوب» میگوید و اضافه میکند: «واقعا هم سخت است. معذرت خواهی یک اقدام شجاعتآمیز است. زیرا با این کار بر تمام غرایز حیوانی و دفاعهای خودمراقبتیمان چیره میشویم».
بیان یک معذرت خواهی صمیمانه میتواند دشوار باشد. هرکسی میخواهد آدم خوبی به نظر برسد. به همین دلیل آدمها معمولا تدافعی عمل کنند. ما برای محافظت از خودمان، این فکر را که اشتباهی مرتکب شدهایم، از خود دور میکنیم.
سعی کنید آرام و فروتن باشید
به یاد داشته باشید که همسرتان به شدت از شما ناراحت است و ممکن است هنگام عذرخواهی از او با روی خوشی از شما استقبال نکند. فروتنی و آرام بودن را تمرین کنید:
روانشناسی عذرخواهی
عذرخواهی کردن و ابراز پشیمانی از اشتباه مرتکب شده، بیانگر قبول اشتباه از سمت خطا کار است و موافقت می کند که دیگر آن اشتباه را تکرار نکند. این باعث می شود دیگران بدانند که مثلاً شما نیز موافق رفتارهای آسیب زا نیستید، همین امر باعث ایجاد حس امنیت می شود. عذرخواهی برای کسانی که صدمه می بینید دوباره عزت نفس را برقرار می کند. به شخص آسیب دیده بگویید که شما می دانید این تقصیر شما بوده و نه خود آنها. این امر به آنها کمک می کند احساس بهتری داشته باشند
مسئولیت کارت رو بپذیر
مسئولیتپذیری یعنی اعتراف به اشتباهاتی که مرتکب شدی و باعث آسیب رسوندن به طرف مقابل شده. مسئولیتپذیری یکی از مهمترین و نادیده گرفته شدهترین اجزای اکثر عذرخواهی هاس.
عذرخواهی با جملههای مبهم مثل “متاسفم اگه چیزی که من گفتم شما رو ناراحت کرده”. این معنی رو میده که احساس آسیبدیدگی واکنشی تصادفی از سمت طرف مقابل بوده. با گفتن “وقتی من [شخص آزاردهنده] این رو گفتم، متوجه نبودم. درک کردم که احساسات شما رو جریحه دار کردم، و از این بابت متاسفم”، یعنی تصدیق میکنید که میدونید چه چیزی گفتین که به طرف مقابل صدمه زده ، و مسئولیتش رو میپذیرید.
فرضیه نساز و سعی نکن تقصیرت رو از بین ببری. نشون بدید از کارهات پشیمونی و از صمیم قلب متاسفی.
عذرخواهی کردن زمان مناسب دارد
دانستن زمان عذرخواهی کردن به همان اندازه مهم است که بدانید چگونه عذرخواهی کنید.
به طور کلی، اگر گمان میکنید کاری که شما انجام دادهاید (خواه عمدی خواه غیرعمدی) باعث ایجاد احساس بدی در شخص دیگر شده است، بهتر است عذرخواهی کنید و ناراحتی به وجود آمده را برطرف کنید. در این مقاله با هم یاد میگیریم که برای جبران اشتباهمان چگونه عذرخواهی کنیم که نشان دهیم واقعا در پی مرمت اعتماد و رابطهی خدشهدار شده هستیم
همدلی کنید
دوست شما میخواهد بداند که واقعا رنجیدن او برای شما مهم بوده و وقتی که رنجیده، ببیند که شما عکس العمل درستی نشان میدهید.
شما هم باید کمی خودت را در این بازی خیس کنید، و کمی عمیق تر در درون خود کنکاش کنید و چیزی که در پاسخ به احساسات او احساس میکنید را با وی در میان بگذارید؛ این همدلی است.
آیا عذرخواهی خوب چگونه است؟
نخستین نکته این است که بدانید ناراحتی ها و دلگیری های کوچک هم نیاز به عذرخواهی خوب دارد اما لزوما نیاز به حل و فصل های پیچیده و زمان بر ندارد.
حال ابتدا بررسی کنیم که چه رفتارهایی باعث می شود که موضوع هر بحثی در زندگی زناشویی باز بماند و باعث اختلاف و فاصله بین زن و شوهر شود.
مجموعه ای از رفتارها باعث این اتفاق می شود مثل اینکه اگر یکی از شما ناراحتی خود در رابطه با موضوعی را ابراز نکند، یا هر دو شما طبق قرارداد نانوشته بعد از یک مشاجره تظاهر کنید که هیچ اتفاقی نیافتاده و به زندگی روتین خود ادامه بدهید.
شنیدن درست و درک احساسات طرف مقابل
وقتی کسی رنجیده است، اولین چیزی که میخواهد این است که بدانید او واقعا چه احساسی دارد. تکرار صحبت های طرف مقابل برای نشان دادن این موضوع که به حرفهایش گوش میدهید، به هیچ وجه کمک کننده نیست. شما باید خوب گوش کنید حتی به فاصله ی بین جمله ها و سعی کنید از پشت کلمات عمیقا احساس کنید که او در چه موردی صحبت میکند.
مشکل را درک کنید
برای اینکه کسبوکارتان موفق باشد، باید مشتریان خود را خیلی خوب بشناسید و از جزئیات زندگی آنها و مشکلاتی که دارند آگاه باشید.
اگر مشکلی پیش آمده که باید عذرخواهی کنید، حتماً قبل از معذرتخواهی، همۀ جوانب مشکل را زیر ذرهبین ببرید و با موشکافی تمام آن را بررسی کنید.
به قول Alina Clark، همبنیانگذار و مدیر بازاریابی cocodoc:
چرا عذرخواهی میکنید
برای اینکه بخوانید عذرخواهی مؤثر و خوبی داشته باشید، در وهله اول خودتان باید بهخوبی بدانید که چه اشتباهی مرتکب شدهاید و ایراد کار کجا بود. حس پشیمانی را میتوان یکی از اصلیترین اجزای یک عذرخواهی محترمانه و مؤثر دانست. ولی مادامی که خودتان هم به خوبی ندانید که از انجام چه کاری پشیمان هستید، عذرخواهی محترمانه نیز کار آسانی نخواهد بود و انجام آن نیز تأثیرگذار نیست.
مرور اشتباهی که انجام شده شاید حس خوبی به همراه نداشته باشد. بهخصوص زمانی که خودتان هم بهخوبی میدانید که با کارهای خودتان فردی را ناراحت کرده و آزردید. اگر احساس تقصیر میکنید و یا اینکه از خودتان ناامید شده باشید، شاید حتی فکر کردن به موضوع و دلیل ناراحتی هم برای شما دشوار باشد و ترجیح دهید آن را در ذهن خودتان مرور نکنید. ولی یادتان باشد، فرقی نمیکند که چقدر احساس بدی و ناراحتی نسبت به این موضوع داشته باشید، مخاطب شما احتمالاً احساس بدتری دارد
من را ببخش
مهم است که بدانید دقیقا چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است. بنابراین به او بگویید : "من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟ "
همسرمان را به هر دلیلی رنجانده ایم، لازم است به او پیشنهاد بدهیم که ما را ببخشد. بسیاری از ما در چنین مواقعی ترجیح می دهیم هیچ حرفی نزنیم و بدون هیچ اقدامی منتظر می مانیم تا با گذشت زمان موضوع رنجش خود به خود حل شود
موفق باشید